top of page
Writer's pictureVyvetrajSa

Predná Hora

Toto miesto je známe najmä vďaka svojej protialkoholickej liečebni, ktorá je umiestnená v kaštieli, ktorý dal postaviť ešte v roku 1912 bulharský cár Ferdinand Coburg. Mimo toho sa tu nachádza aj poľovnícky zámoček. Viac informácií o týchto miestach prinesieme v ďalších blogoch. V tom dnešnom sa zameriame na prírodu v okolí bývalého lyžiarskej strediska Predná Hora.

Parkovanie

Dostanete sa sem z obce Muráň (8 km) smerom na Muránsku Hutu, a ďalej na Červenú Skalu, po štátnej ceste 531. Dokonca sa tu nachádza aj autobusová zastávka. Momentálne (od júla 2020) je táto cesta, ale poškodená a neprejazdná, preto odporúčame cestu z opačnej strany od Červenej skaly. Práve to Vám ale môže zabezpečiť, že tu bude menej ľudí, ako keď je cesta z Muráňa prejazdná. Na rázcestí Predná hora sa nachádza veľká tabuľa s usmernením buď k OLÚP alebo ku penziónu. Cesta k rekreačnému areálu je úzka, miestami sa objavujú väčšie výtlky. Pri rekreačnom areáli sa nachádza parkovisko, miest na parkovanie je dostatok. Zaparkovať môžete ale aj pri odbočke k bývalému lyžiarskemu stredisku, ak máte vyššie auto, môžete sa odviesť až pod bývalý lyžiarsky svah.

Bývalé lyžiarske stredisko

Toto miesto je ideálne na krátke prechádzky v akomkoľvek ročnom období. Trasa, ktorú sme pre Vás pripravili vedie spod Rekreačného areálu Predná Hora, po červenej značke smerom na Muránsku Zdychavu a po celý čas sa nachádzate v krásnej prírode, ktorá je súčasťou ochranného pásma národného parku Muránska Planina. Najprv prechádzate štrkovou cestou vedúcej k chatkám, neskôr sa od cesty odpájate a prechádzate lesným chodníčkom povedľa lúky, ktorou niekedy viedol jeden z lyžiarskych vlekov. Po vyšlapaní tohto kopca, sa dostanete na hrebeň, po ktorom vedie jedna z ciest smerujúca taktiež do Muránskej Zdychavy.

Ak ju budete nasledovať prejdete aj okolo pozostatkov bývalého „veľkého“ lyžiarskeho vleku. Tu môžete nájsť aj peknú lavičku a ohnisko, s výhľadom na Prednú Horu – osadu a rekreačný areál a oddýchnuť si.

Pri prechádzke si môžete vychutnať pekné výhľady najmä na dominantnú Kráľovu Hoľu, ktorá je odtiaľto vzdialená vzdušnou čiarou len 14 kilometrov ale aj hlavný hrebeň Stolických vrchov – Kohút, Falťenov vrch, Stolica, Slánske sedlo. Celá trasa prechádza po otvorenom priestranstve – lúkach, ktoré majú pasienkový charakter. Zo stromov sú tu zastúpené najmä brezy, liesky, ale aj buky a smreky. Pri prechádzkach, môžete často natrafiť aj na huby.

Krátku prechádzku po hrebeni, zakončujeme pri vstupe do hustého smrekového lesa. Ak ale máte záujem, môžete po ceste pokračovať ďalej. Po chvíli narazíte na 3 lúky, kým nezostúpite až do doliny Hutského potoka. Našim odporúčaním, je ale len trasa po začiatok lesa.

Prechádzku môžete spojiť aj s návštevou penziónu, kde sa môžete občerstviť, zrelaxovať vo welnesse alebo prespať - viac informácií TU. Zaujímavosťou penziónu je aj vlastné pivo - Predná Hora.

Odporúčania

• Toto miesto odporúčame ako výlet pre rodiny s deťmi, je to ideálne miesto na oddych v prírode.

• V každom ročnom období, v zime možnosť bobovania

• Vhodné pre piknik

• Možnete ju absolvovať aj s kočiarom - lesnou cestou pokračujúcou spod svahu smerom vpravo hore môžete prísť až na vrchol bývalých lyžiarskych svahov

V infografike udávame časové a vzdialenostné údaje vždy za celý výlet, teda nielen cesta nahor ale aj cesta nadol je v nich už zarátaná.