top of page

Prameň IPĽA na bežkách



Pri dnešnom tipe na bežky sa budeme točiť okolo výšky 1000 metrov nad morom. Začiatok je v sedle Prašivá, neďaleko bežkárskych tratí Látky - Mláky.


Sedlo Prašivá sa nachádza na ceste II/526 pár kilometrov od dediny Látky na ceste medzi Hriňovou a Kokavou nad Rimavicou. Nachádza sa na ňom aj zastávka SAD, a teda sa sem dopravíte aj autobusom alebo turistickým skibusom, ktorý premával v posledných zimách s podporou BBSK. Dalo by sa povedať, že ide o jedno z tých dostupnejších miest na bežkovanie ak ste z južného Slovenska.


Parkovanie


Zaparkovať môžete na parkovisku vedľa cesty, prípadne vedľa cesty k osade Mláky. Miesta na parkovanie tu je pomenej ale vzhľadom na to, že táto trasa nie je primárne využívaná v zime na bežky, miesto na parkovanie tu nájdete.



Trasa


Ipeľ je naša tretia najdlhšia rieka pramení vo Veporských vrchoch, konkrétne na Sihlianskej planine pod vrchom Čierťaž. Koryto tejto rieky bolo upravené a regulované v 70. rokoch minulého storočia a v posledných rokoch bolo tiež upravené aj miesto kde pramení. Pri prameni Ipľa sme neboli ani v lete, napriek tomu, sme sa ho vybrali preskúmať v zime.


Omyl na úvod


Červená turistická trasa na mape vyzerala, že na nej nie je veľké prevýšenie a mali by sme to zvládnuť. Opak bol však pravdou, išli sme síce po ceste ale bola to skôr spleť zvážnic. Výbehy, zjazdy pár krát sme vyzúvali pár krát sme nadávali. Toto zimné peklo skončilo pri smerníku Vrch Ipľa, kde sa k červenej trase napája modrá z Bratkovice. Odtiaľ to už bola lahoda až k prameňu Ipľa. Dokonca sme stretli aj iných turistov.



Prameň IPĽA


Pri prameni Ipľa sme našli pekne upravené posedenie, náučné tabule o Ipli a jeho povodí. Je tu postavený aj drevený altánok, kde si môžete oddýchnuť. Miesto, kde Ipeľ vyviera je kryté, dokonca si v neďalekom žliabku môžete nabrať pitnú vodu.


Pozor ale, prechádzate cez drevený mostík a často je miesto v zime zľadovatené z vyvierajúcej rieky, preto tu odporúčame bežky vypnúť a pokračovať tých pár metrov peši. Chvíľu sme si oddýchli a vybrali sa na cestu späť.


Objavenie správnej trasy!


Po ceste späť sme si však všimli, že vyšliapaná bežkárska stopa, nevedie smerom na Vrch Ipľa ale po ceste smerom do doliny. Pozreli sme do mapy v mobile ( našťastie sme mali signál ) a všimli sme si v mape vyznačenú cestu, ktorá by mohla byť lepšia ako ten teror, ktorý sme absolvovali my.


Spustili sme sa teda smerom nadol, cesta neklesala prudko a teda bol to príjemný zjazd, kedy sa nemusíte báť o život ale užijete si aj okolitú krajinu. Po chvíli prídete na miesto kde musíte ostro odbočiť. Neminiete to (budete tu mať stopy z cesty smerom k prameňu, ktoré sme my nemali).


Cesta bola skvelá, užili sme si fajn bežky a našli tú správnu zimnú bežkársku trasu, ktorá spája sedlo Prašivá s Prameňom Ipľa. Najprv mierne klesanie neskôr stúpanie, prakticky ale rovinka. Táto trasa vedie väčšinou lesom, lúky sa Vám zjavia len pár stovák metrov pred cieľom.


Posledných niekoľko desiatok metrov bolo kvôli ťažbe odhrnutých avšak mierny poprašok tu bol a dalo sa aj natiahnuť nohy pár korčuliarskymi zábermi.



Zhrnutie a odporúčania


Ako na každej lesnej ceste môžete očakávať, že v zime poľovníci ani lesníci nespia a tak môžu byť cesty odhrnuté alebo posypané, ale to nezistíte, až kým to samy neotestujete. Táto trasa bola v čase nášho bežkovania neodhrnutá, (počas celej zimy 2019/2020) čo je super!


Táto trasa je vhodná aj pre začiatočníkov, neobsahuje veľké terénne vlny a zvládnu ju aj deti. Užijete si aj krásnu prírodu Veporských vrchov! Dávajte pozor a odsledujte si trasu pomocou mapy alebo GPS. (Cesta je široká, bez odbočiek, nemali by ste zablúdiť). Zo sedla Prašivá idete po červenej smerom na Prameň Ipľa ale keď sa značka vyberie do prudkého kopca, neurobte to a pokračujte po ceste 😊


Stopu si však budete musieť vytlačiť samy, prípadne veriť, že už to niekto tak pred Vami urobil, to ale my nevnímame ako prekážku!


Peších turistov prosíme aby bežkársku stopu ak je vyšliapaná neničili a vyšlapali si novú. V mene všetkých bežkárov Vám ďakujeme!




334 views0 comments
bottom of page